Välj en sida

Mat för bättre fokus

Köp här

Mat för bättre fokus

Mat kan påverka ditt fokus. Se hjärnan som en hybridbil med två sorters bränsle. ”Raketbränslet” är kolhydraterna, som kan ge snabb energi men också ge svängningar i blodsocker och humör. Det stadigare bränslet – ”eltillförseln” – är proteiner och fett, som gör att du kan arbeta med bra fokus över en längre tid. 

En nyckel kan vara ”kvalitetskolhydrater”, som finns i baljväxter, rotfrukter och fullkornsbröd (undvik gluten om du är känslig för det). De stabiliserar blodsockret, ger en bra mättnad och mer energi.

Miniguide till kolhydrater:

Snabba kolhydrater, som du kan minska på eftersom de kan ge en ”jojoeffekt”:

Frukt: Kiwi, vindruvor/russin.

Grönsaker: Kokta morötter, kokta rödbetor.

Vit pasta och vitt ris.

Tumregel: Ju längre grönsaker kokas, desto högre glykemiskt index får de. Minska på det och ät hellre råa grönsaker om du vill ha ett jämnare blodsocker.

Långsamma kolhydrater för ett mer stabilt fokus:

Frukt: Äpple, päron, apelsin.

Grönsaker: Rå morot, rå rödbeta, broccoli, spenat, kål.

Bönor och linser.

Fullkornspasta kokt al dente, råris, bulgur, fullkornsrågmjöl.

Fullkornsbröd. 

”Kvalitetskolhydrater”

finns bland annat i fullkornsbröd, rotfrukter och baljväxter, och kännetecknas av att de:

  • stabiliserar blodsockret.
  • ger bra mättnad.
  • finns i livsmedel rika på vitaminer, fiber, mineraler och antioxidanter.

Kvalitetskolhydrater ger mer energi och skyddar mot övervikt, fetma, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och Alzheimers. Dessa kolhydrater är extra bra till frukost, eftersom de förbättrar problemlösningsförmåga och arbetsminne. Håll utkik efter dessa källor till kvalitetskolhydrater:

  • Råg. Finns i bland annat bröd och flingor.
  • Fullkornsprodukter. Testa gärna svart ris, råris eller matkorn.
  • Grönsaker, t ex broccoli, spenat och kål.
  • Bönor och linser är protein- och fiberrika.
  • Rotfrukter. Rovor, rotselleri, palsternacka, morot, rödbetor.

[Källa: MåBra, 22 maj 2015. Forskare: Därför ska du inte undvika kolhydrater.”]

Bulletproof coffee (or tea…)

Bulletproof coffee bygger på urgamla principer från Tibet, där folk blandade i jaksmör i kaffet. Här använder vi istället MCT-olja, som är högkoncentrerad kokosolja (MCT står för medium-chain triglycerides, dvs medellånga triglycerider). Fettet gör att koffeinet frigörs långsammare. Om du vill kan du blanda i en klick osaltat smör för längre mättnadskänsla. Är du kaffedrickare kan en kopp av denna dryck göra att du får en jämn och hög fokusnivå. Vi har även testat att helt enkelt blanda ner lite MCT-olja i grönt matcha te. Fungerar det med för alla som vill ge hjärnan en extra boost! Testa själv och se om det är gynnsamt för dina prestationer.

Recept:

En kopp hett kaffe (2-2,5 dl)

1-2 msk MCT-olja

1-2 msk osaltat ekologiskt smör

Blanda ingredienserna i en mixer tills det ser ut som en krämig latte. Smaken kan varieras genom att du kryddar med till exempel vanilj, kakao eller kanel. Vill du ha ett veganskt alternativ kan du bara utesluta smöret. Lägg undan allt annat – och njut!

P.S. Här finns fler varianter på Bulletproof Coffee – och te. D.S.

FÅ EXKLUSIV E-BOK!

Registrera dig för Johan Bergstads nyhetsbrev och få hans presentbok ”Mindfulness steg för steg” utan kostnad. Nyhetsbrevet innehåller tips och trix för ett liv med mer lugn, fokus och glädje. Din e-postadress delas inte vidare och du kan när som helst avsluta prenumerationen.